Iedereen online? Nieuwe initiatieven na de coronacrisis


> ondertitel komt hier

16/09/2020

De coronacrisis booste de creativiteit, durf en flexibiliteit van ondernemers. In plaats van bij de pakken te blijven zitten, schoten de initiatieven als paddenstoelen uit de grond. Van nieuwe producten en diensten, over nieuwe productie- en distributiemethoden tot het aantrekken van nieuwe klanten. Vernieuwing en actie lonen. Want stilstaan, dat is achteruitgaan- zeker voor wie onderneemt.

Moeilijk gaat ook
Natuurlijk zorgden de lockdown en de crisis van de voorbije maanden voor veel stress en onzekerheid. Klanten bleven weg, opdrachten verdwenen van de planning. Zelfstandigen, handelaars en horeca-uitbaters zagen hun inkomsten dalen.

En toch heeft die crisis ook een positieve kant. Nooit eerder transformeerden bedrijven – en zelfs hele sectoren – zo snel. Sommige zaken kiezen voor snelle oplossingen om de moeilijke periode te overbruggen, andere ondernemingen veranderden hun hele langetermijn-aanpak.

Online-first in stroomversnelling
Als we een opvallende tendens mogen kiezen, dan is het wel dat online visibiliteit en aanwezigheid prioriteit kreeg voor veel bedrijven. Ondernemers blonken massaal hun websites op en vergemakkelijkten de stap naar online shoppen of adviesverlening. Logisch, want wie het huis niet uit kan, mag of wil, doet zijn aankopen via het web. En het ziet ernaar uit dat die gewoonte niet zo snel terug zal verdwijnen.

Een paar tips voor wie wil inzetten op online verkopen of adviesverlening:

  1. Ze je business online verder
    Een ‘stenen’ winkel kan je altijd zomaar omzetten naar een online platform. Misschien moet je keuzes maken omdat niet je niet zomaar elk product per post kan versturen? Zet je alleen een basisaanbod online? Of gooi je het over een hele andere boeg? Denk na over je online-activiteiten voor je start.Ben je kapper, nagelstylist of schoonheidsspecialist, dan kan je je job natuurlijk niet online uitvoeren. Maar het is wel een slim idee om de producten die je zelf gebruikt, online te verkopen.
  1. Deel je kennis
    Vergeet ook niet dat jij expert bent in een onderwerp. Jij kent alles van klussen, auto’s opknappen of fietsen repareren. Deel die kennis met de wereld: organiseer een webinar of maak een instructiefilmpje op YouTube.
  2. Communiceer!
    Breng je klanten op de hoogte van nieuws en hou hen betrokken door regelmatig updates te sturen. Dat kan bijvoorbeeld via een nieuwsbrief, maar ook via een Facebook- of LinkedIn-post. Zo blijf je in contact en voelen klanten dat je aan hen denkt.Zo behoud je ook het vertrouwen dat je klanten in jou en je zaak hebben. Over vertrouwen gesproken: heb je een keurmerk of kwaliteitslabel, zet dat dan op je website. Labels als Handmade In Belgium, Trusted Shops of BeCommerce trekken mensen sneller over de streep om bij jou te kopen.
  1. Lok klanten naar je shop of platform
    Als je (potentiële) klanten naar je webshop wil lokken, moeten ze natuurlijk wel weten dat je bestaat. Verwijs via je website naar je shop, hang stickers of posters aan de deur van je zaak en maak reclame – al dan niet betaald. Maak ook social media-accounts aan als je doelgroep daarop actief is.En wat als je diensten aanbiedt? Via een digitaal platform communiceer je gemakkelijk en (redelijk) laagdrempelig met je cliënteel. Zoom-sessies, Skype-gesprekken of gewoon ouderwets telefoneren, het kan allemaal. Je kan ook een online agenda aanmaken, zodat klanten gewoon zelf afspraken kunnen maken.
  1. Voer promotie
    Geef klanten een mooie korting als ze een product online kopen, en niet in je fysieke winkel. Win-win voor de twee partijen: jij en je personeel lopen minder kans om ziek te worden, en je klanten doen winst.

Inzetten op onlineactiviteiten is niets nieuws voor veel ondernemers, maar de digitale wereld evolueert snel. En misschien heb je wel een heel nieuw initiatief om je zaak corona-proof en toekomstgericht aan te pakken. Vraag je je af of je nieuwe idee haalbaar is?

Neem contact op met een van onze bedrijfsadviseurs. Hij bekijkt graag met jou hoe nieuwe initiatieven jouw zaak een boost kunnen geven.

Ja, ik maak een afspraak met een kmo-adviseur